estora

estora f CULT POP
1. Cada una de les peces fetes de llata d’espart que cobreixen l’interior del carro de baranes i el sòl del carretó de molls. El carro de baranes en porta una penjada en cada barana i una al sòl. Per transportar palla o herba, n’hi havia una per al sòl més llarga que el carro, que formava una bossa en fermar-ne els caps amb els arquets del carro. L’estora del sòl també rep el nom de catifa. Les de les baranes es fan amb llata molt més fina que les del sòl. Totes aquestes estores es feien cosint la llata en espiral fent un tub que després es tallava del llarg, s’obria i s’acabava, o bé cosint i tallant peces de llata del llarg de l’estora i posant els caps per acabar.
2. També es feien estores de canya, que s’usaven per assecar figues damunt sequers, terrats, porxets... Es feien amb canyes mitjanes, senceres, pelades, que es lligaven una al costat de l’altra donant tres o quatre muntants de corda. La corda usada tant per a muntants com per lligar solia ser cordellí de dues camades d’espart picat. Les estores de canya es guardaven enrotllades a repaire mentre no s’usaven. El fet de poder-se enrotllar per emmagatzemar-les permetia que fossin d’unes dimensions molt superiors als canyissos, que eren rígids. Una estora de canya estesa, que sol ser quadrada, pot tenir 2,5 m de costat. [VMS]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments