Liebow, Harold

Liebow, Harold (Nova York 1919) ART/LIT Fotògraf i periodista. La seua infància va transcórrer entre els suburbis de Brooklyn i un idíl·lic campament estival regentat pels seus pares a l’oest de l’estat de Nova York, on un departament de teatre va contribuir a la decisió d’especialitzar-se en literatura anglesa a la Universitat de Nova York. Després de servir a la marina en el Pacífic durant la Segona Guerra Mundial, es va fer corredor de borsa. El 1960 fundà una empresa d’assegurances de vida, que va tenir gran èxit i que als dos anys va vendre al seu soci. Estudià fotografia i després de treballar com a autònom, el 1964 l’editorial McGraw-Hill li brindà l’oportunitat de canviar de vida quan li va encarregar juntament amb la seua esposa Gina —professora de batxillerat— la preparació d’una col·lecció de llibres de fotos d’infant sobre l’estil de vida dels diferents països europeus. Aquest projecte anava encaminat a fomentar les llengües i les humanitats entre la societat nord-americana. El primer llibre de la col·lecció fou Pierre and the Challenge (1967) que tractava d’una família de París en la qual el pare treballava d’oficinista. Finalitzat el treball una trobada fortuïta amb la mare del director de cine Barbet Schroeder, autor de la pel·lícula More, va esdevenir una invitació per passar el Nadal a Eivissa. Quan arribaren a l’illa, el desembre de 1964, els Liebow decidiren ràpidament fer d’ella el marc per al seu llibre de fotos d’Espanya i durant els sis mesos següents treballaren en l’obra Juanito of the Tower (1966), el primer volum de la col·lecció que va aparèixer. El protagonista és un al·lot de Sant Carles, el nom real del qual és Albert Torres Marí, que té dubtes sobre si continuar amb l’explotació agrària familiar. La decisió resulta més important quan un especulador immobiliari fa una generosa oferta al seu pare, que no desitja vendre si el fill vol conservar la finca. Demanen consell al mossènyer i decideixen que l’al·lot visiti els seus tres oncles —un botiguer, un saliner i un pescador—perquè li ofereixin un mostrari de les altres formes de vida de l’illa. Al final del llibre Juanito ha comprès que l’agricultura és el que més li agrada. La torre del títol, relacionat amb el llinatge de l’al·lot que l’inspirà, és el seu amagatall, una ruïnosa torre d’Atzaró, on somia amb pirates i amb galeons moros. L’argument i les fotografies en blanc i negre eren de Harold, mentre que Gina va escriure la major part del text. Després el matrimoni es traslladà a Finlàndia, amb la finalitat d’iniciar els treballs d’un llibre sobre una família obrera, però no el finalitzaren mai i Harold va tornar a Eivissa on va conèixer la que seria tercera esposa, Anja, casualment finesa. De 1969 a 1974 fou cofundador juntament amb Josep Maria Subirà i Blasi i Brian Willoughby del negoci fotogràfic Megafoto; després treballà com a periodista i fotògraf per a diverses publicacions. El setembre de 1990 publicà a Lookout, revista mensual en llengua anglesa per a residents estrangers a Espanya, un llarg article sobre Eivissa, “Island Magic”. Dues de les seues fotografies inèdites aparegueren a Eivissa-Ibiza: cent anys de llum i ombra (2000). També aquell any publicà vint-i-tres articles basats en les seues experiències, amb el títol “I Remember Ibiza”, a la revista electrònica de Gary Hardy The Electronic Liveibiza. [MPD]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments