Adlib, moda

Adlib, moda SOC Moda creada el 1971 i inspirada per les robes i vestits típics de les Pitiüses, amb influències directes del moviment hippy. Fou promoguda per Smilja Mihailovitch i constituí un important atractiu turístic. La creadora dels certàmens de la moda Adlib és de l’opinió que no es pot deslligar la forma de viure i d’estar en la societat de l’esperit d’aquesta moda. Els hippies simplificaven la vida moral i les formes de vestir i Mihailovitch pensà que era un bon moment perquè tothom s’alliberàs de les normes estrictes imposades pels creadors de moda que durant molts d’anys havien dit a les dones com s’havien de vestir. La moda Adlib nasqué perquè la dona pogués tenir més consciència del seu propi cos i pogués vestir segons la seua mentalitat i forma de viure, sense cap imposició. El mateix any de la seua creació, la moda obtengué ajudes econòmiques oficials i la primera desfilada de models es va fer en els carrers adjacents al port. El nom de la moda, Adlib, deriva de l’expresió llatina Ad libitum (‘cap a la llibertat’) i tenia com a lema “Vesteix com vulguis, però amb gust”. El nom va ser posat per Josep Colomar , director de l’hotel Royal Plaza. Posteriorment es creà el Patronat de la Moda d’Eivissa , que es va fer càrrec de les tasques de promoció i organització de les desfilades i de la canalització de les vendes a l’exterior. El patronat el formen una trentena de dissenyadors i n’és president el del Consell Insular. Després d’uns anys de gran èxit, la moda Adlib passà un temps de crisi, a causa de la manca d’idees per a la creació de nous models de vestits, entre altres coses. Això no obstant, entre els propis dissenyadors hi ha controvèrsies respecte a l’actualitat de la moda; mentre uns diuen que hi ha manca de creativitat, d’altres afirmen que la moda eivissenca encara és un valor en alça. En aquest sentit, les institucions públiques i la pròpia federació de petits i mitjans empresaris estan interessats a donar suport a la indústria de la moda per tal que representi una opció més dins el turisme, ja que mai no podrá ser una alternativa a la primera font d’ingressos de les Pitiüses. El Consell Insular ha promogut la moda des de fa anys, amb ajudes econòmiques al Patronat de la Moda d’Eivissa (uns 13 milions de pessetes anuals), l’assistència a fires i l’organització dels certàmens. En vint anys El Corte Inglés ha facturat uns 8.000 milions de pessetes en productes de la moda confeccionats a Eivissa. En el que tothom està d’acord avui dia és en el convenciment que cal millorar la qualitat de les robes de la moda Adlib, si hom vol que aquesta continuï. La moda Adlib va tenir un moment de força i expansió des de la seua creació fins al 1980, aproximadament, quan el Consell es va fer càrrec de la promoció de la indústria en considerar que també podria promoure el turisme i la imatge d’Eivissa, aprofitant l’aire de llibertat que comportava la moda. A poc a poc, i malgrat l’ajuda del Consell per organitzar setmanes dedicades a la moda amb desfilades i amb la presència de nombrosos convidats famosos, la moda començà un declivi, del qual encara no n’ha sortit. [APM]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments